ZŠ T. G. Masaryka, Jánošík
„Zlé prekonávať dobrým, to nie je tak ťažké - ale ťažko je prekonávať dobré lepším.“ T.G. Masaryk

Školský letopis - Летопис школе

ŠKOLSKA 2023/2024. GODINA


Osnovna škola nalazi se u samom centru sela Janošik koje ima nešto manje od 1000 stanovnika. Školski prostor u potpunosti zadovoljava potrebe i ispunjava uslove pravilnika o normativima prostora, opreme i nastavnih sredstava za osnovnu školu (Sl. gl. br. 4/90). Ukupna površina školskog prostora je 5402 kvadratna metra što iznosi više od 40 kvadratnih metara po učeniku. Na tom prostoru nalaze se dve zgrade i to: stara školska zgrada od 540 kvadratnih metera, nova školska zgrada sa fiskulturnom salom i rukometnim terenom (asfaltiran), jama za skok u dalj i travnata površina. Stara školska zgrada sagrađena je 1964. godine i dosta je dobro očuvana a nova školska zgrada sagrađena je 1971. godine i montažnog je tipa. Tokom minulih nekoliko godina škola je renovirana – odrađena je rekonstrukcija mokrog čvora u zgradi fiskulturne sale i odradjen je njen priključak na mesnu kanalizaciju, obavljena je rekonstrukcija krova školske zgrade, obavljena je kompletna zamena prozora i vrata što je finansirano od donacija iz Slovačke republike.
 
                Nastava će se izvoditi u pet učionica klasičnog tipa odnosno učionica opšte namene i u dva kabineta (informatički i za tehničko obrazovanje). Pored toga, nastava fizičkog vaspitanja će se  organizovati u fiskulturnoj sali. U odnosu na normative, škola u potpunosti ispunjava uslove.  
 
                Tabela: Prostorni uslovi rada
 

Zgrada Prostor Namena
  1. Centralna školska zgrada
5 učionica opšte namene, kabinet za informatiku, zbornica, biblioteka sa ćitaonicom, kancelarija direktora i pedagoga, sanitarni čvor Nastava svih predmeta razredne i predmetne nastave - osim nastave fizičkog vaspitanja i tehničkog obrazovanja. Knjižni fond škole, uprava i administracija,  pedagoško-savetodavni rad
  1. Zgrada sa fiskulturnom salom
Fiskulturna sala, kabinet za tehničko obrazovanje, sala za užinu, arhiva, učionica PU Poletarac, dva sanitarna čvora (letnji i zimski) Nastava fizičkog vaspitanja i tehničkog obrazovanja. Ishrana učenika, Sportske aktivnosti.
  1. Tereni za sport i zelene površine
Kombinovani teren (rukometni, košarkaški i za mali fudbal), pesak za skok u dalj, teren za odbojku na travi, park za igru. Sportske aktivnosti i nastava fizičkog vaspitanja. Igra.
 
 
 
  1. Š k o l s k i   p r o s t o r
 
Ukupna površina školskog prostora iznosi  5421 kvadratna metra o čega je:
 
Površina školske zgrade     1510 m2
Površina dvorišta     3106 m2
Površina sportskog objekta     805 m2
   = 5421 m2
Ukupna zelena površina 2301 m2
 
Površina školskog prostora u potpunosti ispunjava uslove.
 
 
2.2.2   Š k o l s k e   z g r a d e
 
Prostor Namena Ukupna kvadratura
Učionice opšte namene  5 opšte namene (4x58m2, ali je jedna od njih pregrađena i tako podeljena na dve manje, dakle 2x29m2)
1 informatički kabinet (66m2)
298 m2
Školska radionica Tehničko obrazovanje 63 m2
Sala za fiz. vaspitanje    Fizičko vaspitanje i sport 339 m2
Biblioteka sa čitaonicom     Knjižni fond 18 m2
Školska kuhinja i trpezarija     Ishrana učenika i nastavnika 58 m2
Predškolska ustanova Jedna učionica namenjena potrebama PU „Poletarac“ 55 m2
Uprava škole 1 kancelarija direktora i pedagoga
1    zbornica
62 m2
Ostalo Hol, hodnici, sanit. čvorovi, arhiva, ostava 523 m2
 
                Za realizaciju obrazovno-vaspitnih zadataka biće korišćeni pretežno objekti škole i to: učionice, radionica za TO, fiskulturna sala, fudbalski-rukometni-košarkaški teren, biblioteka za rad sekcija. Pored toga biće još korišćeni mesni Dom kulture (za kulturne manifestacije i priredbe), fudbalski teren lokalnog fudbalskog kluba, a radne akcije odvijaće se u samoj školi i njenoj okolini.
 
                Održavanje školskih zgrada i celokupnog školskog prostora u proteklom periodu bilo je zadovoljavajuće i bez promena će funkcionisati i u narednoj školskoj godini.
                Grejanje preko zime je na plin, i smatramo da je to dobro rešenje. Ukoliko količina plina bude zadovoljavajuća, nastava će se bez problema ostvarivati. Ako bude problema sa snabdevanjem gasom, aktiv direktora opštine Alibunar može doneti odluku o režimu nastave sa skraćenim časovima. Škola ne poseduje peći na ugalj, niti prostoriju za smeštaj uglja, kao ni grejalice na el. energiju, pa bi  problemi sa snabdevanjem plinom otežali normalno održavanje nastave.
 
                Održavanje školskog prostora odnosno zelenih površina biće redovno kako bi školski prostor bio prijatan kutak za sve učenike naše škole.
 
 
2.2.3.    N a s t a v n a   s r e d s t v a
 
             Opremljenost školskim inventarom je zadovoljavajuća.  Prošle školske godine je realizovanim projektom iz Pokrajinskog sekretarijata za obrazovanje u svim učionicama stari nameštaj kompletno zamenjen novim nameštajem. Proteklih godina škola je nabavila školskog nameštaja za jednu učionicu i taj nameštaj je deo informatičkog kabineta.       Opremljenost škole nastavnim sredstvima iz pojedinih predmeta je zadovoljavajuća a opšta nastavna sredstva sa kojima škola raspolaže u potpunosti zadovoljavaju potrebe u Normativu. I u sledećoj školskoj godini akcenat će još više biti stavljen na primenjivanje novih metoda rada sa učenicima, buđenje interesovanja za savremenu tehnologiju, osvetljavanje njenog značaja u svakodnevnom životu i osposobljavanje učenika za pravilno korišćenje kompjutera. Škola poseduje i dve interaktivne table. Iako još uvek postoje, pre svega finansijske, poteškoće kad je nabavka novih nastavnih sredstava u pitanju, pretpostavljamo da ćemo i u ovakvom stanju uspešno u potpunosti realizovati program predviđen za narednu godinu.
 
                U školskoj 2021/2022. planira se, prema finansijskim mogućnostima škole nastaviće se sa obnovom nastavnih sredstava. Uslovi za rad biblioteke i čitaonice dosta su složeni, ali zato možemo reći da škola ima na raspolaganju oko 4900 knjiga (oko 85 po učeniku) od čega 610 u nastavničkoj biblioteci. Ove godine je fond dopunjen lektirom za slovački i srpski jezik od V do VIII razreda. U planu je da i u narednom periodu, u skladu sa našim mogućnostima, dopunjavamo njen fond.  Krajem 2012. Godine dobili smo softver – elektronsku biblioteku - uz pomoć koje će učenicima biti lakša pretraga knjiga u naškoj školskoj biblioteci. Nažalost, ovaj posao još uvek nije sproveden u celosti i izdavanje i zavođenje knjiga se još uvek sprovodi ručno. Početkom 2013. smo pomocu donacija došli i do prve tzv. pametne table koja je primenjivana u razrednoj i u predmetnoj nastavi. Učenička biblioteka je u potpunosti snabdevena lektirama kako iz slovačkog tako i iz srpskog jezika, i svaki učenik je u mogućnosti da dobije svoj primerak. Škola je pretplaćena na slovački dečji časopis ″Zornička″, slovački omladinski časopis ″Vzlet″, slovački nedeljnik «Hlas l'udu» kao i  na list ″Prosvetni pregled″.
 
 
 
  1. N a j v a ž n i j a   n a s t a v n a   s r e d s t v a
 
Redni broj Nastavno sredstvo Komada
1. Računar 15
2. Pametna tabla 3
3. Projektor 3
4. Digitalna kamera 1
5. Dijaprojektor 2
6. Grafoskop 4
7. Episkop 1
8. Radiokasetofon 2
9. Radio prijemnik 2
10. Skener 2
11. Projektor – Videobeam 2
 
Iako su poboljšanja u ovom aspektu rada škole deo našeg razvojnog plana, opremljenost nastavnim sredstvima pojedinih predmeta je slabija (fizika, tehničko obrazovanje) a nekih veoma dobra ili odlična (fizičko vaspitanje, informatika, hemija, biologija). Vizuelnih sredstava ima dovoljno, dok auditivnim, a pogotovo audiovizuelnim sredstvima škola ne raspolaže na optimalnom nivou.


 U školi će raditi ukupno 21 fizičko lice, dok će po sistematizaciji radnih mesta u radnom odnosu biti ukupno 15,34  radnika.  Zbog uredbe o zabrani zapošljavanja, u proteklom periodu nije bilo značajnijih promena kadrovskih uslova i još uvek je nekoliko predmeta zastupljeno nestručnim kadrovima. Osim matematike i fizike nestručno još uvek ostaju zastupljeni predmeti hemija, tehnika i tehnologija/tehničko obrazovanje, srpski kao nematernji, likovna kultura. Kod realizacije tih nastavnih sadržaja neće biti nikakvih problema jer će da ih predaju nastavnici sa višegodišnjim iskustvom. Matematiku će predavati nastavnica informatike, fiziku i hemiju će predavati apsolvent biološkog fakulteta. Likovno će predavati profesor razredne nastave. Tehniku i tehnologiju/ tehničko i informatičko obrazovanje ce predavati profesorka biologije, srpski kao nematernji će predavati nastavnica engleksog jezika. Sa druge strane u razrednoj nastavi je i dalje stoprocentna stručna zastupljenost. Nastava se izvodi na slovačkom jeziku osim časova engleskog čija nastava se odvija na srpskom jeziku. U školi radi osmoro  nastavnika koji su putnici: četvoro iz Kovačice, tri iz Pančeva, jedan iz Plandišta.
 
 
  P O S L O V I BROJ RADNIKA STRUČNA SPREMA
1 Direktor 1 Visoka
2 Pedagog 1 Visoka
3 Bibliotekar 1 Visoka
4 Računovođa 1 Srednja
5 Slovački jezik 1 Viša
6 Engleski jezik 1 Viša
7 Nemački jezik 1 Visoka
8 Matematika 1 Visoka
9 Istorija 1 Visoka
10 Geografija 1 Visoka
11 Fizika 1 Visoka
12 Hemija 1 Visoka
13 Biologija 1 Visoka
14 Tehnika i tehnologija 1 Visoka
15 Fizičko i zdravstveno vaspitanje 1 Viša
16 Likovna kultura 1 Viša
17 Muzička kultura 1 Visoka
18 Građansko vaspitanje 1 Visoka
19 Informatika i računarstvo 1 Visoka
20 Verska nastava 1 Visoka
21 Razredna nastava 2 Visoka
22 Srpski  kao nematernji 2 Visoka
23 Domar 1 Srednja
24 Servirka 1 Srednja
25 Spremačice 2 Srednja
26 Sekretar 1 Viša
 





 
             
 
 
2.4.  U č e n i c i
 
            Školsku 2021 ⁄ 2022. godinu pohađaće ukupno 38 učenika od I do VIII razreda. Učenici su raspoređeni u 8 razreda i 6 odeljenja. U školi rade 2 kombinovana odeljenja sa učenicima II i IV razreda i I i III razreda. U tri odeljenja imamo 4 učenika sa posebnim potrebama i koji pohađaju nastavu po IOP-1 ili IOP-2.
 
 
Razred Broj učenika Broj odeljenja
I 1  0,5
II 3  0,5
III 5 0,5
IV 7       0,5
I-IV 16 2
V 1 1
VI 2 1
VII 7 1
VIII  3         1
V-VIII 13 4
U K U P N O 29  6
    
 
Poreklo učenika je pretežno radničko, i većina živi u teškim materijalnim okolnostima. To može i otežati obrazovno-vaspitni rad. Jedan od razloga je i pojava izrazitog raslojavanja kod roditelja, a postoji mogućnost  reflektovanja takvog stanja kad je socijalizacija školske dece u pitanju. Zbog toga će škola u narednom periodu imati veliki zadatak da se takva situacija spreči, i delovaće preventivno kako bi odnos među samim učenicima ostao neporemećen. Takođe, škola će, kao i do sad, u saradnji sa Ministarstvom prosvete i Opštinom Alibinar, maksimalno pomoći kod nabavke udžbenika i sredstava za nastavu i regresirati užinu i druga davanja učenicima koji za to nemaju mogućnosti.
 
 
2.5.  U s l o v i   s r e d i n e  u  k o j o j  š k o l a  r a d i
 
                     Saradnja škole sa društvenom sredinom je na zadovoljavajućem nivou. Veliku ulogu ostvaruje lokalni Dom kulture čije aktivnosti većina učenika aktivno prati i učestvuje u njegovoj realizaciji. Najčešće su to kulturno-umetničke manifestacije koje sadrže elemente narodne tradicije. S druge strane, sala Doma kulture je uvek otvorena za školske priredbe i za saradnju sa školskom folklorno-dramskom sekcijom (osim zimi, kada u sali nema grejanja).
                         Iako je Janošik ekološki čista sredina, puna zelenila, postoji opasnost od njenog zagađenja i izlivanja nafte koja se crpi u okolini. Takođe, veliki broj bušotina nije zaštićen, što predstavlja opasnost po decu. Uloga škole, koja se sastoji u upoznavanju učenika sa ovim činjenicama, biće aktualna i ove školske godine, i ostvarivaće se u okviru redovne nastave i slobodnih aktivnosti. Posebna pažnja posvetiće se sadnji novih sadnica okolini, kao i održavanju školskog dvorista i mesnog parka kako bi se kod učenika izgradili osnovne ekološke navike s ciljem daljeg očuvanja životne sredine.