ZŠ T. G. Masaryka, Jánošík
„Zlé prekonávať dobrým, to nie je tak ťažké - ale ťažko je prekonávať dobré lepším.“ T.G. Masaryk

KRITERIJUMI OCENJIVANJA U ŠKOLSKOJ 2022/2023. GODINI

Датум: 30. Septembar 2022 09:29 Категорија: Новости

KRITERIJUMI OCENJIVANJA U OŠ „T. G. MASARIK“, JANOŠIK SU U OSNOVI JEDNAKI PROPISANIM KRITERIJUMIMA U PRAVILNIKU O OCENJIVANJU ("Sl. glasnik RS", br. 34/2019, 59/2020 i 81/2020). DAKLE:
 
Ocenu odličan (5) dobija učenik koji:
 
- u potpunosti pokazuje sposobnost transformacije znanja i primene u novim situacijama;
 
- lako logički povezuje činjenice i pojmove;
 
- samostalno izvodi zaključke koji se zasnivaju na podacima;
 
- rešava probleme na nivou stvaralačkog mišljenja i u potpunosti kritički rasuđuje;
 
- pokazuje izuzetnu samostalnost uz izuzetno visok stepen aktivnosti i angažovanja.
 

Ocenu vrlo dobar (4) dobija učenik koji:
 
- u velikoj meri pokazuje sposobnost primene znanja i logički povezuje činjenice i pojmove;
 
- samostalno izvodi zaključke koji se zasnivaju na podacima;
 
- rešava pojedine probleme na nivou stvaralačkog mišljenja i u znatnoj meri kritički rasuđuje;
 
- pokazuje veliku samostalnost i visok stepen aktivnosti i angažovanja.
 
Ocenu dobar (3) dobija učenik koji:
 
- u dovoljnoj meri pokazuje sposobnost upotrebe informacija u novim situacijama;
 
- u znatnoj meri logički povezuje činjenice i pojmove;
 
- većim delom samostalno izvodi zaključke koji se zasnivaju na podacima i delimično samostalno rešava pojedine probleme;
 
- u dovoljnoj meri kritički rasuđuje;
 
- pokazuje delimični stepen aktivnosti i angažovanja.
 
Ocenu dovoljan (2) dobija učenik koji:
 
- znanja koja je ostvario su na nivou reprodukcije, uz minimalnu primenu;
 
- u manjoj meri logički povezuje činjenice i pojmove i isključivo uz podršku nastavnika izvodi zaključke koji se zasnivaju na podacima;
 
- ponekad je samostalan u rešavanju problema i u nedovoljnoj meri kritički rasuđuje;
 
- pokazuje manji stepen aktivnosti i angažovanja.
 
Nedovoljan (1) dobija učenik koji:
 
- znanja koja je ostvario nisu ni na nivou prepoznavanja i ne pokazuje sposobnost reprodukcije i primene;
 
- ne izvodi zaključke koji se zasnivaju na podacima;
 
- kritički ne rasuđuje;
 
- ne pokazuje interesovanje za učešće u aktivnostima niti angažovanje.
 
 
KONKRETIZACIJA
U toku jednog tromesečja učenik treba da dobije najmanje jednu ocenu ako je predmet sa jednim časom nedeljno i najmanje dve ocene ako je predmet zastupljen sa dva do četiri časa nedeljno.
U toku školske godine učenici mogu da imaju:
– pismene zadatke,
– kontrolne zadatke duže od 15 minuta
– projekta
–domaće lektire
– diktate
– blic testove i kontrolne zadatke kraće od 15 minuta
–usmeno odgovaranje
– sveske učenika
– recitacije
– inicijalni i završni test
Pismene provere znanja

Pismene provere postignuća i blic testovi u trajanju do 15 minuta obavljaju se bez najave, a sprovode se radi utvrđivanja ostvarenosti cilja jednog ili više časova i savladanosti dela realizovanih programskih sadržaja, odnosno ostvarenosti operacionalizovanih ishoda. Ocena iz pismene provere postignuća u trajanju do 15 minuta se ne upisuju u esdnevnik nego u pedagošku svesku. Ocena iz pismene provere postignuća u trajanju 45 minuta evidentiraju se u esdnevnik. Rezultati pismene provere postignuća u trajanju do 15 minuta se uzima u obzir prilikom utvrđivanja zaključne ocene učenika, a u najboljem interesu učenika. Učenik piše kontrolne zadatke i diktate u posebnu svesku. Učenik piše pismene zadatke u vežbanku. Učenik piše pripremu za projekte u posebnu svesku. Učenik i roditelj ima pravo uvida u pisani rad, kao i pravo na obrazloženje ocene. Način ostvarivanja uvida u pisani rad škola utvrđuje u saradnji sa roditeljima.

 
Pismeni zadatak

Komponente ocenjivanja:
1. Spoljašnja forma
2. Unutrašnja forma
3. Ukupan utisak
1. Spoljašnja forma
– čitljivost
(jasno pisanje velikih a imalih slova, striktno pridržavanje dijakritičkih znakova),
– jasna grafička podela
(na početku svakog pasusa potrebno je pisati 1,5 – 2 cm od početka reda),
– jasnoća teksta – bez brisanja
(ne treba brisati, ako se pogreši, pogrešno napisanu reč staviti u zagradu),
– usklađenost sa ivicama
2. Unutrašnja forma
-sadržaj
-kompozicija
-jezik
-pravopis
Procena pravopisnih grešaka:
– svaka nečitka reč je pravopisna greška.
– nema malih i velikih pravopisnih grešaka, sve imaju istu vrednost.
3. Ukupan utisak
– ukupan smisao pismenog rada


Usmeno odgovaranje

Ocenu odličan (5) dobija učenik koji:
– u potpunosti pokazuje sposobnost transformacije znanja i primene u novim situacijama;
– lako logički povezuje činjenice i pojmove;
– samostalno izvodi zaključke koji se zasnivaju na podacima;
– rešava probleme na nivou stvaralačkog mišljenja i u potpunosti kritički rasuđuje;
– pokazuje izuzetnu samostalnost uz izuzetno visok stepen aktivnosti i angažovanja.
Ocenu vrlo dobar (4) dobija učenik koji:
– u velikoj meri pokazuje sposobnost primene znanja i logički povezuje činjenice i pojmove;
– samostalno izvodi zaključke koji se zasnivaju na podacima;
– rešava pojedine probleme na nivou stvaralačkog mišljenja i u znatnoj meri kritički rasuđuje;
– pokazuje veliku samostalnost i visok stepen aktivnosti i angažovanja.
Ocenu dobar (3) dobija učenik koji:
– u dovoljnoj meri pokazuje sposobnost upotrebe informacija u novim situacijama;
– u znatnoj meri logički povezuje činjenice i pojmove;
– većim delom samostalno izvodi zaključke koji se zasnivaju na podacima i delimično samostalno rešava pojedine probleme;
– u dovoljnoj meri kritički rasuđuje;
– pokazuje delimični stepen aktivnosti i angažovanja.
Ocenu dovoljan (2) dobija učenik koji:
– znanja koja je ostvario su na nivou reprodukcije, uz minimalnu primenu;
– u manjoj meri logički povezuje činjenice i pojmove i isključivo uz podršku nastavnika izvodi zaključke koji se zasnivaju na podacima;
– ponekad je samostalan u rešavanju problema i u nedovoljnoj meri kritički rasuđuje;
– pokazuje manji stepen aktivnosti i angažovanja.
Nedovoljan (1) dobija učenik koji:
– znanja koja je ostvario nisu ni na nivou prepoznavanja i ne pokazuje sposobnost reprodukcije i primene;
– ne izvodi zaključke koji se zasnivaju na podacima;
– kritički ne rasuđuje;
– ne pokazuje interesovanje za učešće u aktivnostima niti angažovanje.


Projekti

Projekat se procenjuje na sledeći način:
-ispunjenje zadatka (učenici su predali rešenje koje ispunjava kriterijume, ispunili zadatak),
-korektnost (učenici su koristili ispravne postupke i crpili znanje iz više izvora, nisu pogrešili i korektno prikazali rezultate),
-rezime/sažetak (rešenje projekta ilustruje preglednost, kreativnost, originalnost, učenici pokazuju sopstveni pristup, inicijativu i netradicionalna rešenja).
Projekat procenjuju i učenici i nastavnica. Učenici u svesku pišu napomene i predlog ocene


Domaća lektira

Domaću lektiru učenici mogu da pripreme i prezentuju na 4 načina:
-pismeno (pišu u svesku)
-pismeno (na hameru)
-usmeno
-elektronski (prezentacija PowerPoint, MovieMaker, Prezi, PDF…)
Prilikom ocenjivanja osim sadržaja uzima se u obzir:
Principi usmenog izlaganja:
-učenik govori razgovetno
-koristi književni jezik
-koristi pauze
– uspostavlja kontakt očima sa slušaocem (ne čita sve iz prezentacije)
-stoji opušteno
-izlaganje se može dopuniti zvučnim materijalom.
Lektiru procenjuju i učenici i nastavnica. Učenici u svesku pišu napomene i predlog ocene
Brojčano ocenjivanje
Sveska
Ocena odličan ( 5 )
-učenik ima napisane sve lekcije hronološkim redom
-učenik ima podvučene nastavne jedinice i ključne reči
-učenik ima napisane lekcije pregledno i čitko
Ocena vrlo dobar (4)
-učenik ima napisane sve lekcije hronološkim redom
-učenik nema podvučene nastavne jedinice i ključne reči
-učenik ima napisane lekcije pregledno i čitko
Ocena dobar ( 3 )
-učeniku nedostaje ⅓ lekcija
-učenik nema podvučene nastavne jedinice i ključne reči
Ocena dovoljan ( 2 )
-učenik nema napisanih ½ lekcija
-učenik nema podvučene nastavne jedinice i ključne reči
-učenik piše nečitko
Ocena nedovoljan ( 1 )
-učenik nema napisanih više od ½ lekcija
– učenik piše nečitko

 
Inicijalni i završni testovi
Rezultat inicijalnog i završnog testa ne ocenjuje se i služi za planiranje rada nastavnika i dalje praćenje napredovanja učenika.