PROGRAMI DOPUNSKOG, DODATNOG I PRIPREMNOG RADA
Датум: 24. Septembar 2025 10:28 Категорија: Новости
Osim redovne nastave, škola ostvaruje dodatni, dopunski i pripremni rad za učenike.
DODATNI RAD
Cilj dodatnog rada je da omogući pojedinim odabranim i talentovanim učenicima da prošire i da prodube svoja znanja i veštine iz nekih nastavnih oblasti i predmeta u skladu sa svojim interesovanjima, sposobnostima i sklonostima, kao i da podstiče učenike na samostalni rad, razvoj logičkog, stvaralačkog i kritičkog mišljenja i da doprinese njihovom osposobljavanju za dalje samoobrazovanje.
Zadaci:
- zadovoljavanje individualnih osobenosti učenika, sklonosti, interesovanja, sposobnosti za učenje,
- podsticanje individualnog razvoja učenika (adekvatnog tempa), pre svega njihovih intelektualnih karakteristika, što omogućava brže napredovanje učenika (akceleracija),
- proširivanje i produbljivanje obima i sadržaja pojedinih predmeta za koje učenici pokazuju interesovanje i sposobnosti,
- grupisanje učenika prema sposobnostima i interesovanjima, čime se stvaraju uslovi za individualizaciju dodatnog rada,
- identifikovanje obdarenih i talentovanih učenika.
Sadržaji dodatnog rada polaze od redovnog plana i programa, ali se, shodno interesovanjima i potrebama učenika, proširuju, produbljuju i dopunjuju novim sadržajima, određenih nauka, i kao takvi važe samo za učenike obuhvaćene ovim oblikom rada. Samim tim, sadržaji dodatnog rada su individualizovani, kako u odnosu na učenika, tako i u odnosu na nastavnika.
Program dodatnog rada planira se i organizuje u okviru nedeljnog rasporeda časova obrazovno-vaspitnog rada. Časovi traju kraće ili duže od 45 minuta, zavisno od sadržaja koji se ostvaruju.
DOPUNSKI RAD
Dopunski rad se organizuje za učenike koji stalno ili povremeno zaostaju u savlađivanju obrazovno-vaspitnih sadržaja u redovnoj nastavi.
Cilj dopunske nastave je omogućavanje učenicima koji zaostaju u savlađivanju obrazovno-vaspitnih sadržaja da se lakše uključuju u redovni vaspitno-obrazovni proces.
Zadaci:
- bliže određivanje programskih sadržaja u kojima učenici ne postižu dobre rezultate,
- savlađivanje ovako utvrđenih sadržaja treba više uskladiti sa potrebama i mogućnostima učenika za koje se organizuje ovakav rad,
- pružanje pomoći učenicima da se lakše uklope u redovnu nastavu i praćenje njihovog napredovanja.
Sadržaji su identični propisanom nastavnom planu i programu. Izbor, širina i dubina obrade, kao i didaktičko-metodički postupci, u ovim oblicima rada su, više nego obično, pod uticajem individualnih karakteristika učenika uključenih u dopunski i pripremni rad.
Pre izdvajanja učenika za dopunski rad utvrđuju se uzroci i teškoće koje učenici imaju u savlađivanju gradiva. U samom identifikovanju učenika za koje treba organizovati dopunski rad učestvuje školski pedagog, predmetni nastavnik, odeljenjski starešina, roditelj i dr. Uzimajući u obzir uzroke zaostajanja pojedinih učenika u savlađivanju sadržaja nekih nastavnih predmeta, dopunskim radom se obuhvataju:
- učenici koji dolaze iz drugih škola,
- učenici koji su pohađali nastavu u inostranstvu,
- učenici koji su zbog bolesti, porodičnih i drugih opravdanih razloga duže odsustvovali sa nastave,
- učenici koji permanentno zaostaju i teško savlađuju nastavno gradivo,
- učenici koji u toku nastavne godine više puta u kontinuitetu dobiju negativne ocene iz nekog nastavnog predmeta, a posebno ako su iz tog predmeta u prethodnom razredu pokazali nedovoljan uspeh ili išli na popravni ispit,
Dopunski rad se organizuje u toku čitave nastavne godine. Dopunski rad se može održati u okviru jednog ili više časova nedeljno. Trajanje dopunskog rada se organizuje u zavisnosti od propusta u znanju, nivoa usvojenosti gradiva, psihofizičkih mogućnosti učenika, kao i opterećenosti učenika u toku dana. Dužina rada sa pojedinim učenicima u grupama može trajati 45 minuta ili kraće. Planovi dopunske nastave po nastavnim predmetima nalaze se u sastavu Godišnjeg plana rada.
PRIPREMNI RAD
Pripremni rad se organizuje radi pripreme učenika za završne ispite ili za učenike upućene na popravni ili razredni ispit. Vreme i obim nastave se određuje u zavisnosti od potreba i roka u kojem učenik polaže navedeni ispit.
4. INKLUZIVNO OBRAZOVANJE
U cilju pružanja kvalitetnog obrazovanja svim učenicima, formiran je stručni tim za inkluzivno obrazovanje:
Članovi stručnog tima za inkluzivno obrazovanje:
1. Ondrej Urban – direktor škole
2. Janko Takač – pedagog
3. Jarmilka Urban – nastavnik razredne nastave
4. Ljuboslava Tomeček – pedagoški asistent
Članovi tima informišu Nastavničko veće o aktivnostima oko inkluzivnog obrazovanja, iskustvima kao i daljim koracima planiranim za ovu školsku godinu.