ZŠ T. G. Masaryka, Jánošík
„Zlé prekonávať dobrým, to nie je tak ťažké - ale ťažko je prekonávať dobré lepším.“ T.G. Masaryk

Zaštita od nasilja i intervencije u kriznim situacijama

Датум: 24. Septembar 2025 10:30 Категорија: Новости

Program zaštite od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja i programi prevencije drugih oblika rizičnog ponašanja, kao što su, naročito, upotreba psihoaktivnih supstanci i maloletnička delinkvencija ostvaruju se kroz različite nastavne i slobodne aktivnosti sa učenicima, zaposlenima, roditeljima, odnosno starateljima, u saradnji sa jedinicom lokalne samouprave, u skladu sa utvrđenim potrebama.
U ostvarivanje ovog programa uključuju se i fizička i pravna lica sa teritorije jedinice lokalne samouprave, ustanove u oblasti kulture i sporta, vršnjački posrednici, kao i lica obučena za prevenciju i intervenciju u slučaju nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja i drugih oblika rizičnog ponašanja.
Opšti cilj programa je unapređivanje kvaliteta života učenika primenom:
• mera prevencije za stvaranje bezbedne sredine za život i rad učenika;
• mera intervencije u situacijama kada se javlja nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje u ustanovama.
            Prevenciju nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja čine mere i aktivnosti kojima se u ustanovi stvara sigurno i podsticajno okruženje, neguje atmosfera saradnje, uvažavanja i konstruktivne komunikacije.
            Preventivnim aktivnostima se:
a)         podiže nivo svesti i osetljivosti deteta i učenika, roditelja i svih zaposlenih za prepoznavanje nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja;
b)         neguje atmosfera saradnje i tolerancije, uvažavanja i konstruktivne komunikacije u kojoj se ne toleriše nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje;
c)         ističu i unapređuju znanja, veštine i stavovi potrebni za konstruktivno reagovanje na nasilje;
d)         obezbeđuje zaštita deteta i učenika, roditelja i svih zaposlenih od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja.

Iz različitih aktivnosti u oblasti prevencije potrebno je istaći: formiranje tima za zaštitu od nasilja, formiranje vršnjačkog tima i određivanje nastavnika mentora, definisanje pravila ponašanja i posledica kršenja pravila, obezbeđivanje prostora u kojima borave učenici, Razvijanje veština efikasnog reagovanja u situacijama nasilja. Razvijanje i negovanje bogatstva različitosti i kulture ponašanja u okviru obrazovno-vaspitnih aktivnosti (teme u okviru ČOS-a, u nastavi Građanskog vaspitanja, Učeničkog parlamenta), Umrežavanje svih ključnih nosilaca prevencije nasilja i dr.
U prevenciji nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja učestvuju svi akteri: zaposleni, učenici, roditelji.
            Zaposleni svojim kvalitetnim i primenom različitih metoda, oblika rada i aktivnosti obezbeđuju podsticajnu i bezbednu sredinu. Odeljenjski starešina, nastavnik i stručni saradnik izborom odgovarajućih sadržaja i načina rada doprinose sticanju kvalitetnih znanja i veština i formiranju vrednosnih stavova za uzajamno razumevanje, uvažavanje različitosti, konstruktivno prevazilaženje sukoba i dr. i dužni su da obezbede zaštitu deteta i učenika od proizvoljnog ili nezakonitog mešanja u njegovu privatnost, porodicu, dom ili prepisku, kao i zaštitu od nezakonitih napada na njegovu čast i ugled.
Učenici, kao odgovorni učesnici u obrazovanju i vaspitanju, radi prevencije nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja, obavezni su da: uvažavaju i poštuju ličnost drugih – dece, učenika, zaposlenih, roditelja i trećih lica; poštuju pravila ustanove i sve one akte kojima se uređuju njihova prava, obaveze i odgovornosti; aktivno učestvuju u radu odeljenjske zajednice; kao članovi učeničkog parlamenta i školskog odbora, posebno doprinose i učestvuju u preventivnim aktivnostima; svojim ponašanjem ne izazivaju, doprinose ili učestvuju u nasilju i zlostavljanju.
Roditelj je dužan da, u najboljem interesu deteta i učenika: sarađuje sa ustanovom; učestvuje u preventivnim merama i aktivnostima; uvažava i poštuje ličnost svog deteta, druge dece i učenika, zaposlenih i drugih roditelja. Roditelj ne sme svojim ponašanjem u ustanovi da izazove ili doprinese pojavi nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja.
            Intervenciju u odgovoru na nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje čine mere i aktivnosti kojima se ono zaustavlja, osigurava bezbednost učesnika (onih koji trpe, čine ili svedoče), smanjuje rizik od ponavljanja, ublažavaju posledice za sve učesnike i prate efekti preduzetih mera.
            Škola je dužna da interveniše uvek kada postoji sumnja ili saznanje da dete i učenik trpi nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje, bez obzira na to gde se ono dogodilo, gde se događa ili gde se priprema.
            Iz različitih aktivnosti u oblasti intervencije potrebno je istaći: primenu utvrđenih postupaka i procedura u situacijama nasilja,  saradnju sa policijom, centrom za socijalni rad, zdravstvenom  službom i dr.,  kontinuirano evidentiranje slučajeva nasilja, podršku učenicima koji trpe i koja vrše nasilje, kao i savetodavni rad sa roditeljima
Redosled postupaka u intervenciji:
1. Saznanje o nasilju - otkrivanje
2. Prekidanje, zaustavljanje nasilja
3. Smirivanje situacije podrazumeva obezbeđivanje sigurnosti za učenika, razdvajanje, razgovor sa akterima.
4. Konsultacije se ostvaruju neposredno po pojavi sumnje i/ili po sticanju informacija o nasilju. Obavljaju se u okviru ustanove: sa kolegom, sa Timom za zaštitu učenika od nasilja i/ili sa psihologom, direktorom i licem zaduženim za obezbeđenje škole. U zavisnosti od složenosti situacije, konsultacije se mogu obaviti i sa službama izvan ustanove (policija, Centar za socijalni rad)
5. Preduzimanje neophodnih mera na nivou ustanove (informisnje roditelja o nasilju ili osobe od poverenja u slučajevima sumnje na nasilje u porodici, dogovor o zaštitnim merama prema učenicima, preduzimanje zakonskih mera i organizovanje posebnih programa osnaživanja učenika za konstruktivno postupanje u situacijama nasilja); Po potrebi uključivanje nadležnih službi. Podnošenje prijave nadležnoj službi obaveza je direktora ustanove.
6. Praćenje efekata preduzetih mera - Tim za zaštitu učenika je u obavezi da, u saradnji sa zaposlenim u ustanovi i relevantnim ustanovama, prati efekte preduzetih zaštitnih mera.
Zaposleni u ustanovi (nastavnik, razredni starešina, stručna služba, direktor) u obavezi su da vode evidenciju o pojavama nasilja.
Osim navedenog škola sprovdi i program prevencije trgovine ljudima, po planu koji je naveden u Godišnjem planu rada škole a koji obuhvata edukaciju učenika, edukaciju roditelja kao i obeležavanje dana borbe protiv trgovine ljudima.